Upptäck närvaron och livet börjar!
Engelsmannen Arjuna,
född Nick Ardagh vill inte veta av någon traditionell gururoll. Alla skall
snabbt inse vilka de är och sedan hjälps vi åt som vänner att utforska
hur friheten kan levas fullt ut. Arjunas bidrag kallas Living Essence
och används när vi tycks fastna mitt i livets utmaningar.
-En ny världslärare
har anlänt. Det är en frihetsguru full av visdom och överflödande av kärlek.
Denna guru, HÄR OCH NU, har allt. Just det! Utgå från att upplysning är
ett skämt. Hur skulle det vara att sitta här med ingenting annat än just
detta? HÄR OCH NU. Så löjligt att göra ett stort drama av det här med
vem du är!
Så här skämtsamt började
Arjuna en av sina satsanger under Ängsbackafestivalen. Han pratade om
frihet från behovet att bli upplyst. Troligen upplevde han sökarna framför
sig som lika insnärjda i sitt sökande som han själv en gång varit.
Jag hade provat på allt, berättade han för oss. Det fanns ingen kurs eller
andlig övning kvar att testa. Jag befann mig i "kasta mig från bron-tillståndet",
men reste ändå till Lucknow i Indien för att träffa mästaren Papaji.
Arjuna berättade om
hur Papajis son kommit och hämtat upp honom på motorcykel vid stationen
och om det första mötet med Papaji själv:
Jag såg honom och förstod att denna man skulle jag inte överleva. Det
var som när musen sett en katt via ögonvrån. Min fråga var: Jag känner
det som om jag sökt så länge jag kan komma ihåg. Vad står i vägen för
ett finnande? Papajis svar: Sökandet, naturligtvis! Det räckte för att
ställa till det för mig.
Arjuna behövde bara
sex dagar för att inse hur absurt det var att förbereda sig för något
som han redan var. Borta var idén om att erövra något, om att det fanns
en väg och någonstans att anlända till. Borta var hela konceptet kring
upplysning, som han levt med så många år.
Men Arjuna berättade
för oss att hans uppvaknande var en början och att det är det som kommer
sedan som är intressant. För oss som satt där var själva den otvungna
skämtsamma stämningen tillräckligt bevis för att han hade rätt. Skratten
avlöste varandra. När vi förstått att inte bara Kalle, som gästade satsangsoffan,
hade en sinnessjuk moster (Arjuna lät så övertygande att Kalle inte vågade
säga emot) utan att vi alla måste vakta på oss själva för att inte bli
lurade av våra egna sinnessjuka förföljare, ställde vi upp på att låtsas
tatuera "min moster är sinnessjuk" på våra vänsterarmar. Den ständigt
kommenterande, värderande, jämförande, ångerfulla och framtidsrädda rösten
ville ju ingen längre ta på allvar. Påminnelsen på armen fick sin betydelse.
Solig
intervju
Ängsbackafestivalens varmaste dag skulle intervjun med Arjuna gå av stapeln.
Vi satt i solgasset och naturgodiset som Arjuna bjöd på smälte fortare
än vi orkade intressera oss för det. Arjuna var på hugget. Han hade sin
tes att försvara och det gjorde han om och om igen.
När människor kommer till satsang för att upptäcka vilka de själva är,
skiljer sig inte uppvaknandet från det som hände Budda. Det är samma förverkligande
och samma sanning. Men vi lever i en annorlunda tid nu. Människor är inte
intresserade av att bo i kloster eller grottor. De är intresserade av
att leva livet fullt ut. Det är vad jag lär ut.
Att helt och fullt engagera sig i livet kräver mycket mer äventyr och
mod än ett andligt tillbakadragande.
Jag hade uppfattat
det som om det räckte med en satsang och uppvaknandet var ett faktum,
men Arjuna menade att det inte var riktigt så enkelt. Våra vanor understödjer
upplevelsen av separation och hur bra det än känns under satsangen, dyker
lätt hinder och motstånd upp i det vanliga livet som gör att vi missar
upplevelsen av den närvaro som alltid finns där.
När du säger att alla är kvalificerade för satsangsoffan menar du alltså
att vi alla haft glimtar av upplysning?
Du kallar det glimtar om du håller dig till idén om en process i tiden
och mot slutet kommer du att bli upplyst, svarade Arjuna. Det kan vara
rätt eller fel, men jag kan bara säga att jag inte ser det så. Jag tror
inte på ett slutgiltigt tillstånd av upplysning. Det känns som om det
bara finns Medvetande och du känner igen detta Medvetande. Du ser att
du är Det.
Om man inte sitter
i en grotta, menade Arjuna vidare, utan lever ett vanligt liv med arbete,
stress och relationer kommer man oundvikligen bli utmanad. Livet blir
ett konstant experiment i hur man kan leva helt och fullt. Även hans mästare
Papaji levde ett väldigt vanligt liv.
Både i Indien och i väst är bilden av en guru ofta någon som drar sig
tillbaka efter sin satsang och inte pratar med någon, kanske aldrig går
och handlar, lagar mat eller tar hand om barn. Arjuna:
Det är att luras. Det är inte att leva ett liv fullt ut. Då kan de inte
lära folk hur man lever ett helt liv, eftersom de inte gör det själva.
De borde lyssna på dig, i stället för att du lyssnar på dem.
Det här med att spela
rollen av förmer tycktes ingenting för Arjuna, som gladeligt frotterade
sig med kreti och pleti. Han sa att om någon måste spela guru "och gå
i vita kläder och allt detta nonsens", krävs det ju många som lyssnar
och då kan bara ett fåtal vakna upp.
Vad jag är intresserad av är att alla kan känna igen sig själva som närvaro
och upptäcka att var och en är unik i sitt uttryck. Då kommer någon ha
tre barn och sköta ett arbete. Den personen kommer att bli lite stressad
av att ständigt vara i farten. Någon annan kommer att vara uppvaknad och
ägna sig åt planetens ekologi. Om man släpper sökandet återstår bara det
faktiska livet, de aktuella relationerna, arbetet och att man har en kropp.
Annars lever alla genom önskningar i tron att ingenting händer om man
inte har önskningar. Faktiskt kan livet verkligen blomma och flöda utan
önskningar. Om man bara upptäcker fullheten som bjuds i nuet kan livet
ha sin gång utan önskningar.
Meriterande
smärta
Återigen upprepade Arjuna hyllningen till det vanliga livet med dess utmaningar.
Han uttryckte en stor glädje över att ha sina två söner och påtalade värdet
av att han varit med om en skilsmässa från barnens mor med all den ledsenhet
och smärta som det innebar. Även att ha erfarenheter från livet som ensam
pappa såg han som en merit, som gör det lättare för honom att sätta sig
in i andras livsöden - till skillnad från dem som undervisar i andligt
liv utan att utsätta sig för livets utmaningar! De fick en ny skopa. Så
här beskrev han hur fördjupning sker efter det andliga uppvaknandet:
Man måste ha villigheten att stå ansikte mot ansikte med relationer utan
att fly undan, villigheten att stå ansikte mot ansikte med pengar utan
att fly undan och villigheten att stå ansikte mot ansikte med allting
och omfamna hela livet så att inte friheten är begränsad till en speciell
livsstil.
Du vaknar upp till vem du är - jag är Det - och du ser världen - allt
detta är Det. Det är början. Det är som att tända lyset. Nu kan du undersöka
huset. Uppvaknandet är bara början, enligt mig. Det riktigt läckra kommer
när du fått den biten ur vägen.
Att
vakna upp går fort
Arjuna refererade till morgonens satsang för att illustrera hur fort det
kan gå att skingra tvivlet och se vem man är bortom alla förändringar
på ytan. Jag kunde ändå inte hålla mig från att undra hur det kan vara
så lätt. Skulle man inte först genom nålsögat och själens mörka natt?
Det där kommer bara från teorier som du har läst om i alla dessa advaitaböcker
från Indien, teorier som jag inte ger ett dugg för. Jag är bara intresserad
av vad mitt hjärta säger är sant och alla de som kommer på satsang. Alla
dessa böcker saknar relevans. I väst finns en helt ny inriktning på andligheten.
Det som händer nu är absolut fräscht och nytt och har aldrig hänt förut
på planeten.
Mitt förslag är: Var tacksam gentemot de traditioner som tagit oss dit
där vi är nu. Tåget har tagit oss till stationen, men sen kan det åka
och vi är här. Den sanning vi talar om under satsangerna är inte en indisk
sanning.
Arjuna verkade bestämd
där bakom solglasögonen. Jag hade hoppats få sitta och titta in i hans
underbara ögon, men den här intervjun var mer fokuserad än jag var van
vid. Arjuna var med och kollade tekniken och stängde av bandspelaren,
när vi kom in på ämnen som var för känsliga att skriva om. Det var behagligt
med hans vitalitet och närvaro. När jag satt där tänkte jag inte så mycket
på att vi kom ofta återkom till just den problematik som jag för stunden
bearbetade. Arjuna:
Jag skulle kunna ta alla mina roulettebrickor och placera varenda en i
samma ruta, den ruta som står för ett liv levt på vanligt sätt i vakenhet.
Det framkom att Arjuna
faktiskt fått det uppdraget av sin mästare Papaji, även kallad Poonjaji.
Sen dess har mitt liv inte haft målsättningen att nå någonstans, bara
varit en konstant avslappningsprocess in i varandet med det som är. Det
finns ett slut på sökandet och på att slutligen se att jag är det, men
det finns ett "icke-slut" på avslappningsprocessen in i närvaron. Varje
dag bjuder på nya saker att acceptera.
Vaccin
mot lidande
Från varje del av Ängsbacka hördes olika aktiviteter ur skilda högtalare
och där satt vi och pratade om tvivel. Jag skulle inte ta dem så personligt,
föreslog Arjuna. De tillhörde kulturen. Även min fråga om ett klockslag
för lidandets upphörande hade kanske samma källa. Arjuna:
Lidandet slutar det ögonblick du har din uppmärksamhet på det som är.
Finns det lidande nu? (Huvudskakning). Detta är tidpunkten då lidandet
upphör. Finns det lidande nu?
För att vaccinera
mig mot framtida lidande, berättade Arjuna om himlen som inte har någon
historia och rådde mig att inte försöka göra om mig efter olika lärares
krav utan i stället lyssna på mitt hjärta. Inga läror , inte ens Papajis,
(Arjuna:"Jag minns inte ens särskilt mycket av vad han brukade säga")
kan konkurrera med det egna hjärtats visshet.
Änglar, kristaller och tidigare liv, upplevde Arjuna inte heller värt
att lägga tid på.
Det här att famna efter något djupare kommer från en känsla av brist på
mål och mening. Det är bara för att du sover. Du har somnat ifrån det
du redan är. Fullheten kan du upptäcka nu.
Så min pappa hade rätt hela tiden! Andligt sökande är slöseri med tid.
Jag kunde inte låta
bli att känna mig lite störd, men det visade sig att Arjuna hade haft
samma diskussion med en gammal styvmor från London. Han hade gett henne
rätt till sist, men samtidigt sett att alla har rätt.
Kittet
mellan satsang och vardag
Arjuna ägnar mycket av sin tid till att sprida "Living Essence", vilket
han kallar verktyget för att kunna slappna av till naken närvaro. Han
utbildar andliga vägledare som hjälper människor att helt och fullt gå
in i en upplevelse, föra den till en kulmen och sedan upplösa den i tomhet.
Eftersom Kali (Franciska von Koch) och Sushama, en annan svensktalande
expert på Living Essence sällat sig till sällskapet, tyckte Arjuna att
de skulle berätta för mig om metoden. Kali:
Vi har lärt oss att guida människor tillbaka till klarseende eller naturlig
vakenhet som jag kallar det för. Många sessioner sker i djup avslappning,
där allting är väldigt tillgängligt.
Vi har ett sätt så att vi hittar var i kroppen den här laddningen finns,
fortsatte Sushama. Om jag till exempel har en återkommande känsla av att
jag inte är tillräckligt bra, kan jag sitta ner med Kali. Då säger jag
att när jag gör det här och det här kommer det upp att jag inte är tillräckligt
bra. Jag får då säga det några gånger och hittar var det sitter i kroppen.
Då går jag djupare in i kroppen och hittar ända in till atmosfären eller
energin bakom känslan. Jag får då i uppgift att förstora det, höja frekvensen
kan man säga. Jag väljer att välkomna det i stället för att ha ett motstånd.
Jag vill ha mer av det, njuta av det.
Kali lät undslippa
ett vrål för att demonstrera hur det brukar låta i utlevelseterapier,
men i Living Essence har man hittat en genväg som innebär att man går
till vibrationen under känslan. Då behöver det inte låta så mycket, förklarade
hon. Sushama påpekade hur viktigt det är att gå tillbaka till den som
är medveten om allt som sker. Att på så sätt vila i tystnaden och tomheten
ger en smak av satsang, som är en viktig del av processen. När stillheten
är kontaktad får man frågan om man är redo att klippa av bandet till det
förflutna. Sedan prövas laddningen på nytt och även det motsatta påståendet
måste testas ("jag är tillräckligt bra").
Så hörde mina öron,
men eftersom jag inte såg ut att hänga med hundraprocentigt, erbjöd sig
Kali att boka in en gratissession hemma i Stockholm. Arjuna tyckte att
jag skulle satsa på hans workshop det kommande veckoslutet. Många var
redan anmälda.
Arjuna förklarade
att hans Living Essence kan användas när något i livet dyker upp som hindrar
mig från att leva i full frihet. Han sa att bara för att man insett sanningen,
precis som Budda en gång gjorde finns ingen garanti för att man är en
bra förälder eller vet hur en kvinna skall älskas. Det är skillnaden mellan
att upptäcka sanningen och leva sanningen.
Själva idén med att ha en kropp måste väl vara att äga livet. Annars blir
det som att säga att idén med en trädgård är komposthögen, men det måste
ju vara blommorna. Visst kommer de att dö en dag, men du vill njuta av
dem när de blommar!
Vårt arbete handlar om friheten att leva uppvaknandet så helt och fullt
att inget hindrar det från att explodera. Så vårt arbete tar fasta på
relationer, pengar, arbete och föräldraskap. Det är det som händer i en
workshop. Det handlar inte om att fixa till människor eller om att hjälpa
människor. Det handlar om att oavbrutet expandera gränserna för friheten,
så att den bara blir mer och mer och mer……..
Egna
erfarenheter
Nästa gång jag träffade Arjuna, bad jag om lov att få lyfta hans spindeltunna
kropp. Kanske var det moderskänslor? En icke-guru får minsann tåla både
det ena och det andra. Att t ex kunna släppa taget om den ljuva satsangstämningen
och med flit låta människor ta fram sina värsta motstånd under workshophelgen,
något som krävde tålighet och en osynlig rustning. Jag som inte hade en
sådan höll oavbrutet på att falla i sömn av den tunga atmosfären. Arjuna
demonstrerade envetet proceduren med det ena problemfallet efter det andra.
Nästan alla ville reda ut relationstrassel. På slutet fick vi jobba två
och två och ett av försöken kändes lyckat för mig. Jag kom tillbaka ända
till kuvösen och killen som satt med mig blev djupt rörd. Själv blev jag
pigg, äntligen!
När jag långt senare
fick chansen att få den utlovade sessionen med Kali var jag i en trötthetssvacka
igen. Kraven på mig kändes knäckande. Min inre kritiker gick på högvarv.
Då var det minsann skönt att få ligga under en filt och av Kali bli ledd
in i djupavslappning. Instruktionerna var lätta att följa och det gick
att skruva på volymen på den aktuella blockeringen eller trossystemet.
Att sedan upptäcka att det mist sin laddning var en underbar känsla. Ren
som om jag gått igenom en automattvätt, kände jag mig efteråt. Jag åkte
därifrån smått förundrad över skillnaden från förmiddagens tunga tillstånd.
Under ett telefonsamtal
berättade Kali att hon försöker få utbildningen till Living Essence
Guide att ges i Sverige. Vad som nu finns tillgängligt är hennes workshops
och årliga besök av Arjuna som annars håller till i USA. Böckerna "Relaxing
into Clear Seeing" och "How About Now?" är både inspirerande och informativa.
Den ena ger klara instruktioner för egna experiment.
Själv ser jag fram
emot att få skratta ihop med Arjuna igen. Den här gången har Kali bokat
en stor lokal i huvudstaden. Den musik som Kali skapat hos Papaji brukar
ge den perfekta inramningen på Arjunas satsanger.
Livet blommar.
Agneta Milde
2000
För
mer information: Se hemsidan www.livingessence.com
eller kontakta Kali,
Franciska von Koch: 08-411 92 03
|